Wednesday 27 July 2011

Karipap ala IKEA

Tetiba teringat karipap IKEA bila dh hampir ramadhan nie..nak pegi sana semata2 nk beli karipap seringgit sebijik tue x padan..sudahnya surf internet cari resepi karipap..nanti modified la taruk telur kat dalam..jadi bermulalah pengembaraan karipap ala IKEA :)

First, buat inti dolu. Dalam masa sama boleh la rebus telur dalam 3 atau 4 biji.

Bahan2:
Potong ubi kentang dalam bentuk dadu (saya guna 4 biji kentang gomuk2)
Daging ayam/daging lembu dipotong kecil2
4 biji bawang merah > ditumbuk
3 biji bawang putih, yg saiz kecil > ditumbuk
Halia (saya guna 2cm panjang) > ditumbuk
2 cawan santan
1 cawan air
2 sudu besar rempah kari daging

Caranya:
Panaskan minyak masak. Tumis bahan2 yang ditumbuk tadi hingga garing dan harum, then letak rempah kari. Kacau lagi sampai garing. Pastu letak la kentang td. Gaul biar sebati dan letak air..Biarkan sekejap. Bila dah nampak pekat bolehlah letak santan. Kacau sebati dan biar ia empuk. Bila agak2 kentang dah empuk boleh la tambah ngan daging ayam atau lembu. Kacau sampai masak dan pekat.




Second, buat doh pulak.
Bahan2:
1/2 kilo tepung gandum
2 sudu besar mentega (cairkan atas api dan biarkan sejuk)
Air dicampur sedikit garam halus (kalau suka kulit karipap ada rasa sedikit masin)

# Saya suka kulit karipap macam nie..x muak..tapi husband suka kulit karipap macam IKEA. Kena cari resepi kulit karipap yang lain.

Caranya:
Mentega tue cairkan awal2. Saya cairkan dulu sebelum buat inti, bagi ia sejuk. Masukkan tepung dalam bekas adunan. Gaulkan dengan mentega cair tadi. Gaul sampai sebati. Pastu masukkan air sikit2 agar adunan jadi doh yang cantik dan x lembik. Uli sampai jadi doh yang besar dan lepas tue boleh la buat doh kecik2. Dah siap.


Finally, canaikan doh yang cute mute nie untuk kita masukkan inti dan kelim (kalau pandai). Macam saya x pandai, jadi pakai acuan karipap. Masukkan inti karipap tadi dan hirisan telur yang telah direbus. Saya potong telur 8 bahagian. Kalu suka telur besar kat dalam perut karipap boleh lah potong enam ke atau empat.
Taraaaa...

 

Apa lagi jom goreng..



Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment